Når du kjøper en nitromodell har du kjøpt en finmekanisk modell som kan gi deg mye moro og glede om den stelles riktig. Vi vil her forsøke å gi deg en kort introduksjon til bruk av nitromodeller. En vesentlig del av hobbyen med nitromodeller er «mekking», finjustering og testing for å få modellen til å yte maskimalt. Kontroll og justeringer Selv om de fleste nitromodeller er ferdig montert fra fabrikk, betyr det ikke at de er ferdig justert og tilpasset. Før hver oppstart er det derfor svært viktig å kontrollere at alt virker som det skal, særlig må motor, drivverk, gir, tannhjul og overganger kontrolleres. Særlig er det viktig etter transport å se til at ting ikke har forskjøvet seg eller at skuer har løsnet pga. vibrasjoner. Oppdages feil, må disse utbedres før man går videre. På mange nitrobiler er det blandt annet viktig å kontrollere at tannhjulene fra motoren treffer tannhjulene i giret riktig. Start av nitromotorer For mange som har kjøpt sin første radiostyrte nitromodell, kan det være litt usikkerhet på hvordan man går frem ved oppstart. Første steg er å fylle opp tanken med nitro. For å velge riktig nitro, bør du se i manualen, siden alle motorer er konstruert ulikt for å gi best ytelse ved et gitt nitrometan innhold. Står det ikke noe spesielt nevnt i manualen eller dersom det ikke følger med manual til din modell, kan du bruke nitro med en blanding på 15% olje og 15% nitro. Ved innkjøring av motoren velges også ofte nitro med lavere nitrometan og høyere olje innhold. Ved første oppstart er det ofte snakk om en ny motor. Innkjøring av denne kan derfor være en nødvendighet for å sikre lang levetid og forbedret ytelse. Det finnes mange oppskrifter på innkjøring av en nitromotor, viktige tips om dette finner man som oftest i manualen. Ellers vil en generell god regel være å kjøre minst et par tanker med lavt turtall og fet blanding, og holde moderat turtall med fet blanding også på de neste tankene. Pass på å justere turtallet av og til. Slik starter du: - Før hver oppstart er det svært viktig å kontrollere at alt virker som det skal, særlig må motor, drivverk, gir, tannhjul og overganger kontrolleres.
- Slå på den elektriske delen av modellen, og se etter at alt virker som det skal, særlig servoer (f.eks styring og throttle).
- Noen modeller krever noen få dråper med nitro rett i "forgasseren" (Er dette tilfelle, ta av evt. luftfilter, gi gass for å åpne "forgasseren", og hell i et par dråper). Ellers vil en kunne dra nitro inn i motoren ved å skape trykk ved å holde for eksoen mens man drar rundt motoren.
- Pass på å ha en fulloppladet gløder, startproblemer skyldes ofte en utladet gløder. Funksjonen til gløderen er å varme opp glødepluggen slik at nitroen kan antenne. Sett gløderen på glødepluggen (Gløderen er laget etter "klype" prinsippet, slik at du presser den sammen og fester den rundt toppen av glødepluggen). Gløderen virker «momentant» og skal kun stå på idet du forsøker å starte motoren.
- Modellen er nå klar til å startes, har den en snorstart kan den draes igang. Dra raskt, men ikke dra snoren hardt ut i full lengde. Det beste er når man klarer å dra raskt, men med myk «start» og «stopp». Føles det tungt å dra (snoren sitter delvis fast) så kan det tyde på for mye nitro i motoren. Er dette tilfelle, ta av gløderen, og dra noen få ganger i snoren (dette vil presse nitroen ut av motoren og over i potten.
- Dersom du benytter en starter gjelder det samme prinsippet, bortsett fra at du nå gjør arbeidet med å dra rundt motoren elektrisk.
- Så snart motoren er igang kan gløderen fjernes.
- Neste steg er å stille inn motoren til rett blandingsforhold. Dette gjøres ved å skru stillskruen (denne finner du der drivstoffslangen kommer inn på motoren) litt inn, gi gass og se om ytelsen forbedres for hver gang. Så lenge ytelsen blir bedre, og det fortsatt kommer bra med røyk ifra potten, kan skruen skrues litt inn (for en tynnere blanding). Pass også på temperaturen. Skulle røyken bli borte, og / eller temperaturen virker høy, skru litt ut igjen. Du har nå justert til riktig blandingforhold. På modeller med vankjøling (f.eks. nitrobåter) er det viktig at du lar motoren få kjøling mens du gjør finjusteringer etc. Dette kan f.eks. gjøres ved å kople vannintaket til en beholder med vann som er plassert høyere enn motoren, slik at tyngdekraften sørger for at vann renner gjennom kjølesystemet.
For å stoppe motoren, kan du enten la tanken gå tom for nitro, eller du kan klemme på drivstoffslangen for å hindre nitrotilførsel. Disse to metodene for stopp kan være lure for å tømme systemet helt for nitro. Ved andre stoppmetoder risikerer man at det blir liggende igjen oljerester i slanger og «forgasser» som senere danner propper og gjør det vanskelig å starte motoren senere. Alternative stoppmetoder er f.eks. å kvele motoren ved å stenge for potten/eksosen. Videodemonstrasjoner På youtube.com finner du mange flotte videoer om nitromotorer. Her har vi samlet noen videoer som viser litt om instillinger og justeringer av nitromotorer. Fremgangsmetoden for justering av nitromotorer er så og si like, uavhengig av merke og type. Start av motor - 1
Start av motor - 2
Justering av motor - 1
Justering av motor - 2
Her finner du flere videoer om innkjøring: http://www.youtube.com/results?search_query=nitro+break+in&search_type=&aq=f Her finner du flere videoer om justering av nitromotorer: http://www.youtube.com/results?search_query=nitro+tuing&search_type=&aq=f
|